Burn out reintegratie

Er worden vaak fouten gemaakt tijdens het reintegratie 1 proces na een burn-out. Dit zorgt voor extra onnodige kosten & spanning voor zowel jou persoonlijk als de mensen om je heen. Daarom zetten wij in dit blog de meest gemaakte fouten op een rij zodat jij ze in het vervolg kunt voorkomen.

Burn-out telt voor 42% van het totaal aantal meldingen (4.619) van beroepsziekten. 2. Naast de persoonlijke stress kost een burnout gemiddeld zo’n 60.000 euro, aldus Catelijne Joling van ArboNed 3. Hierbij gaan we uit van 242 dagen, de gemiddelde tijd die een burn-out kost.

Moeilijk te motiveren

Een werknemer die lang afwezig is van zijn werk is moeilijk te motiveren om terug te keren in zijn oude patroon. Er komen veel angstklachten bij kijken en hoe langer de afwezigheid aandoet hoe groter deze klachten vaak worden wat het reïntegreren soms onnodig lastig maakt. Dus voor zowel werkgever als -nemer is het van belang om a. de burn-out proberen te voorkomen en b. te proberen om een efficiënt & effectief reintegratie traject te volgen.

De combinatie van druk & ineffectieve begeleiding leidt tot onnodig verlengd verzuim en een grotere kans op terugval.. Daarom hebben wij een aantal tips, voor zowel werkgever als werknemer voor je op een rij gezet om beter om te gaan met voortraject van een burn-out tot tips in het reintegratie proces zelf.

Werkgever: te veel druk uitoefenen

Vragen wanneer personeel weer terugkomt

Dit gaat soms wellicht goedbedoeld maar hier heerst groot gevaar. Als een werknemer ziek is vanwege burn-out dan zien we vaak dat ze onnodig lastig worden gevallen met de vraag wanneer ze weer aan de slag kunnen. Dit leidt snel tot een groot schuldgevoel & stress van de werknemer en daarmee meer klachten.

TIP: Laat je werknemer met rust. Mocht je contact willen opnemen, wees voorzichtig en vraag naar hoe het met de persoon gaat door empathische vragen te stellen die niks met werk te maken hebben. 

Functioneringsgesprek tijdens burn-out

Het slechtste moment om een functioneringsgesprek aan te gaan met je werknemer is wel tijdens een burn-out. Alsof ziek worden een fout is waarop je beoordeeld kunt worden, het schuldgevoel groeit hierbij.

Slechte communicatie

Pragmatische vragen

Zoals al een beetje is vermeld, communicatie is key. Zorg voor een gezond dialoog met je werknemer, dat niet gaat over functioneringsgesprekken of herintreding op de werkvloer. Maar begripvol, een kaartje of een bloemetje kunnen al wonderen doen.

Collega’s betrekken

Wat er vaak gebeurd, mede vanwege privacy issues, is dat langdurig ziekte vaak onduidelijk is voor personeel. Gevolg is geroddel door aannames & spanning op de werkvloer bij terugkeer.

TIP: Leidinggevende dient te overleggen hoe collega’s worden geïnformeerd over ziekte. Dit om scheve gezichten te voorkomen

Zie het aankomen

Makkelijker gezegd dan gedaan, vooral achteraf. Alleen hier zit wel een kern van waarheid in. Door regelmatig functionering gesprekken te houden die niet perse alleen maar gaan over werk hou je als leidinggevende vinger aan de pols. Naast werkdruk zijn er genoeg variabelen die kunnen meedingen in het welzijnsgevoel van de werknemer.

Werknemer: Te snel aan het werk

Een van de meest gemaakte fouten: te snel reïntegreren. Daar ben je als werknemer zelf het meest verantwoordelijk voor. Je moet toch wat egoïstischer zijn als het gaat om je persoonlijke welzijn, we hebben in de Westerse cultuur, en helemaal in de Nederlandse, een patroon ontwikkeld waar je niet moet zeiken maar gewoon moet doorgaan. En hoewel een beetje discipline en doorzettingsvermogen ontzettend belangrijk zijn, zijn dit tegelijk ook valkuilen om je behoorlijk schuldig te voelen over jezelf als je ziek bent geworden. Niemand ziet aan de buitenkant dat je ziek bent en je wilt het wellicht zelf ook niet accepteren. Daar begint het bij, accepteren van je status, alleen dan kun je ook open staan voor een effectief reïntegratie plan.

Reïntegratie plan

Het laatste veelvoorkomende probleem wat we vaak zien is dat leidinggevenden geen duidelijk plan hebben voor de terugkomst van een werknemer, we noemen een paar voorbeelden van slecht plannen:

  • Nog een vervanger op de werkplek
  • Inlogcodes die verandert zijn
  • Collega’s bestormen de werknemer en bestoken hem met vragen
  • Lading aan mails & nieuws om doorheen te spitten

Voor het goed reïntegreren van een werknemer is dus nogal focus verreist van zowel de werkgever als de werknemer. Staatvandienst heeft consultants door heel het land en zijn gespecialiseerd om dit soort trajecten te begeleiden.

 

Website:

staatvandienst.nl

Bronnen:

  1. https://www.staatvandienst.nl/kennisbank/artikel/wat-is-re-integratie-tweede-spoor/
  2. https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overspannenheid-en-burn-out/cijfers-context/huidige-situatie#node-aantal-meldingen-burn-out-bij-werknemers
  3. https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/19/kosten-van-burn-out-bedragen-60000-euro-11172164-a1563696

Comments