Waarom een sociale media verslaving geen erkende verslaving is

Even door Instagram scrollen, de laatste nieuwsberichten checken, of met je vrienden appen. Dit klinkt onschuldig, maar dit kan een totaal andere kant opgaan. Bijvoorbeeld Fear Of Missing Out (FOMO, angst om iets te missen), constant op je telefoon kijkt en moet reageren op dat ene berichtje. Steeds meer mensen kampen met een sociale media verslaving. Helaas wordt deze verslaving tot op de dag van vandaag niet erkend.

Sociale media en verslaving

Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar gebruikers – zonder of weinig professionele redactie – de inhoud creëren. Daarbij komt kijken dat er een interactie of een dialoog ontstaat tussen de gebruikers. Onder sociale media vallen bijvoorbeeld; Instagram, Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn. Deze netwerken worden gebruikt om aan de rest van de wereld te laten zien wat je aan het doen bent. Dit klinkt heel oppervlakkig, maar toch is de kans op een verslaving groot. 

Daarbij  is het niet onbelangrijk om te weten wat een verslaving is. Er zijn twee typen verslavingen: een middelenverslaving en een gewoonteverslaving. Onder een middelenverslaving valt bijvoorbeeld een wiet- of xtc-verslaving. Een gewoonteverslaving is bijvoorbeeld een verslaving aan gamen of gokken. Een verslaving aan sociale media valt onder een gewoonteverslaving. In het geval van een sociale media verslaving, is dopamine het stofje waar mensen verslaafd aan raken.1

Wat is dopamine?

Dopamine is een stofje dat vrijkomt in de hersenen en voor een fijn gevoel zorgt. Dit stofje komt vrij in het brein en beloont goed gedrag. Omdat dopamine zorgt voor een prettig gevoel, is de kans groot dat je dit gedrag onbewust gaat herhalen. Dopamine zorgt ervoor dat iemand de sensatie die –  ontstaat wanneer hij of zij een melding ontvangt op de telefoon – telkens weer opnieuw wil beleven. 

De gevolgen van een sociale media verslaving

Steeds meer Nederlanders ontwikkelen van een sociale media verslaving. Wat zijn hiervan de gevolgen? Chris van Balen geeft antwoord op deze vraag. Het excessief gebruiken van sociale media kan zorgen voor een laag zelfbeeld, somberheidsklachten oproepen, een kort lontje of zelfs depressiviteit. Ook kan sociale angst een gevolg zijn van deze verslaving. Het klinkt alsof iemand heel sociaal bezig is op sociale media, maar uiteindelijk wordt het steeds moeilijker en spannender om contact te leggen met de maatschappij. ‘De drempel naar de echte maatschappij wordt steeds hoger en de drempel naar sociale media wordt steeds kleiner,’ vertelt de psycholoog.

Erkenning

Uit het meest recente onderzoek over sociale media van het CBS 2, blijkt dat 29 procent van de jongvolwassenen (18-25 jaar) denkt een verslaving te hebben aan platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram en YouTube. In 2015 was dit percentage maar liefst 10 procent lager! Dit probleem speelt dus al meerdere jaren binnen de maatschappij. Toch is deze gewoonteverslaving nog niet erkend. Dit komt doordat de verslaving nog niet is opgenomen in de DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders editie 5). Oorspronkelijk was dit handboek bedoeld zodat iedereen dezelfde definities hanteert voor psychiatrische aandoeningen. Het handboek wordt inmiddels ook gebruikt door zorgverzekeraars. De zorgverzekeraars gebruiken het boek om te bepalen of een behandeling wel of niet vergoed wordt. Dit is dan ook gelijk het probleem. Geen erkenning? Geen vergoeding. 

 

Bronnen:

  1. https://www.spoor6.nl/verslavingen/
  2. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/20/jongvolwassenen-vaker-verslaafd-aan-sociale-media

Comments